Overlast van een huurder kan verschillende vormen aannemen en kan het woongenot van andere bewoners ernstig verstoren. Overlast kan zowel geluidsoverlast als stankoverlast omvatten, maar ook andere vormen van storend gedrag. Geluids(over)last kan bestaan uit luide muziek, harde stemmen of lawaai van huisdieren. Stank(over)last kan afkomstig zijn van slechte hygiƫne, rook of andere hinderlijke geuren. Daarnaast kunnen rommel in gemeenschappelijke ruimtes, vernielingen of intimiderend gedrag eveneens als (over)last worden beschouwd. Er is een verschil tussen last en overlast, een mooi voorbeeld is geluid. Last kan bijvoorbeeld zijn het zachtjes horen praten van uw buren, terwijl overlast bestaat uit geluidsoverlast zoals regelmatig harde muziek.

Het is belangrijk dat huurders zich houden aan de afspraken in het huurcontract en de regels van de woningcorporatie of verhuurder. Overlast kan leiden tot conflicten met buren en zelfs tot juridische stappen als het niet wordt aangepakt.

Is de verhuurder verantwoordelijk voor overlast van een huurder? In sommige gevallen kan de verhuurder ingrijpen als de overlast ondanks uw inspanningen aanhoudt en de huurder zich niet aan de regels houdt. Het is van belang dit te melden bij de verhuurder, zodat er maatregelen genomen kunnen worden om het probleem op te lossen.