FAQ

Onderstaand de meest gestelde vragen van huurders en woningzoekenden.

Staat je vraag er niet bij?
Stel hem ons door een mail te sturen aan info@wbwd.nl of via onze contactpagina.

  • Hoe kan ik een woning huren?

    Onder huurwoningen vindt u de woningen die momenteel te huur staan, met alle relevante informatie. Als u interesse heeft kunt u dit telefonisch, via het reactieformulier of per mail aan ons laten weten. We maken vervolgens een afspraak voor een persoonlijke kennismaking en bezichtiging van de woning. Wij kijken bij de toewijzing onder andere naar huishoudenssamenstelling, inkomen en huurderverleden. Zijn er meerdere kandidaten met gelijke geschiktheid dan vindt toewijzing plaats door middel van loting.

  • Moet ik me inschrijven bij WBWD?

    Nee, u kunt direct reageren op de vrijgekomen woningen. Wel dient u te voldoen aan de inkomenseis van minimaal een bruto jaarinkomen van €41.056 (2018) of  € 42.436,- (2019)ongeacht de gezinssamenstelling. Het huren van een woning bij WBWD heeft geen invloed op inschrijvingsduur of punten bij andere woningaanbieders, zoals Woonkeus Stedendriehoek.

  • Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?

    Wanneer u een vrije sector huurwoning huurt komt u niet in aanmerking voor huurtoeslag. Een vrije sector huurwoning is een huurwoning met een huurprijs vanaf € 710,68 (2018 of 720,42 (2019) per maand.
    Is de huurprijs lager dan kunt u via de belastingdienst nagaan of u op basis van uw inkomen, gezinssamenstelling, eigen vermogen en de huurprijs van de woning in aanmerking komt voor huurtoeslag., meer informatie hierover vindt u op www.belastingdienst.nl.

  • Wanneer is er sprake van medehuurder?

    U bent medehuurder als u op de huurovereenkomst staat. Bent u getrouwd of geregistreerd partner? Dan bent u automatisch medehuurder. Als medehuurder heeft u dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder.

  • Wat is een medehuurder? En aan welke voorwaarden moet ik voldoen om medehuurder te worden?

    Medehuurders zijn personen waar u een duurzaam huishouden mee voert (wel een fiscaal partner en geen kinderen). U kunt schriftelijk een aanvraag doen voor medehuurderschap. Vult u hiervoor het aanvraagformulier medehuurder in.

  • Mijn medehuurder en ik gaan uit elkaar. Wie mag er in de woning blijven wonen?

    U heeft beiden even veel recht op de woning. Vult u samen het formulier ‘Opzeggingsformulier medehuurder‘ in.

  • Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

    U kunt de huur via post of per e-mail opzeggen. De huur mag eindigen op elke werkdag van de maand. De opzegtermijn is een maand. Voor het opzeggen van de huur kunt u het Huuropzeggingsformulier gebruiken.

  • Hoe kan ik mijn huur te betalen?

    Als u een woning huurt, dan betaalt u hiervoor elke maand een vast bedrag aan huur. Bij aanvang huur ontvangt u van ons een machtiging tot automatische huurbetaling. Hiermee machtig u ons de huur maandelijks van uw rekening af te halen.

  • Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

    Wanneer u wilt dat wij de huur van een ander rekening nummer afschrijven, stuur ons dan een mail met daarin uw naam, adresgegevens, nieuw bankrekeningnummer en per wanneer u wilt dat wij de huur van dit rekeningnummer afschrijven. Dan passen wij dit voor u aan.

  • Wat is het rekeningnummer van WBWD?

    Wanneer wij de huur niet hebben kunnen incasseren en u wilt daarom de huur handmatig aan ons over maken dan kunt u dit doen onder vermelding van uw huurcontractnummer. Uw huurcontractnummer staat vermeld op uw huurcontract.

    Let u erop dat u het juiste rekeningnummer gebruikt.

    • Het rekeningnummer van Wonen Boven Winkels Deventer NV is NL28 INGB 0662 7808 25
    • Het rekeningnummer van Wonen Boven Winkels Stedendriehoek Vastgoedfonds BV is NL20 INGB 0651 2508 70

    In uw huurcontract staat van welk bedrijf u de woning huurt.

  • Wat zijn servicekosten?

    Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak, tuinonderhoud en kosten voor de gemeenschappelijke ruimte. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. Het bedrag dat u betaalt is een voorschotbedrag. Aan het einde van het jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met het door u betaalde voorschot.

  • Hoe worden servicekosten afgerekend?

    Bij het opstellen van de afrekening wordt een optelling gemaakt van de werkelijke kosten. Vervolgens worden de werkelijke kosten vergeleken met de betaalde voorschotten. Zijn de werkelijke kosten (incl. de 5% administratiekosten) hoger dan de door u betaalde voorschotten dan moet u bij betalen. Zijn de werkelijke kosten lager, dan krijgt u binnen 4 weken geld terug van Woonbedrijf ieder1.

  • Wanneer worden servicekosten afgerekend?

    Servicekosten worden jaarlijks afgerekend. U ontvangt uiterlijk voor 1 juli de afrekening van de servicekosten van het voorgaande jaar.

  • Hoe geef ik een reparatie door?

    Dit kunt u doen door contact met ons op te nemen via 0570-504 130.

  • Wat is het servicepakket?

    Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor een deel van het onderhoud van uw woning. Bijvoorbeeld het ontstoppen van de regenpijp of het vervangen van scharnieren in de deur. WBWD kan u deze reparaties en onderhoud ook uit handen nemen. Dat is wel zo gemakkelijk! Deze service van WBWD heet. Kijk in het Onderhouds-ABC om welke onderhoud het gaat.

  • Hoe abonneer ik me op het servicepakket?

    Dit kunt u doen door het invullen van Aanvraagformulier servicepakket.

  • Hoe kan ik deelname aan het servicepakket stopzetten?

    Als u uw deelname aan het servicepakket wil beëindigen kunt u dit kenbaar maken door ons een mail te sturen met daarin vermeld uw naam, adres en per wanneer u uw deelname aan het servicefonds wil beëindigen.

Actueel aanbod

Grote Overstraat 29A

Bekijk aanbod
Direct contact

Een vraag?
Hulp nodig?

Neem contact
met ons op!

0570 - 504 130

Contact