FAQ huurders
Onderstaand de meest gestelde vragen van huurders.
Staat je vraag er niet bij?
Stel hem aan ons via onze contactpagina.
-
Wat is een medehuurder? En aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een medehuurder te worden?
U bent medehuurder als u op de huurovereenkomst staat. Bent u getrouwd of geregistreerd partner? Dan bent u van rechtswege medehuurder. Als medehuurder heeft u dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder.
Medehuurder zijn of aanvragen kan alleen als u samen een (blijvend) duurzaam gemeenschappelijk huishouden voert. U kunt schriftelijk een aanvraag doen voor medehuurderschap. Vul onderstaand aanvraagformulier in of stuur ons een mail of brief met het fysieke aanvraagformulier medehuurderschap toe.
Aanvraagformulier medehuurderschap
-
Mijn medehuurder en ik gaan uit elkaar. Wie mag er in de woning blijven wonen?
U heeft beiden evenveel recht op de woning. Beslis samen wie in de woning blijft en wie deze verlaat. Vul vervolgens het onderstaande opzeggingsformulier voor medehuurderschap in. Liever een papieren formulier? Klik dan op deze downloadlink en stuur het formulier naar Pontsteeg 33, 7411 KP, Deventer. WBWD bepaalt uiteindelijk of de achterblijver geschikt is en of een splitsing van het contract mogelijk is. Hierbij wordt onder andere gekeken of de achterblijver aan de inkomenseis voldoet.
Opzeggingsformulier medehuurderschap
-
Hoe kan ik mijn huur opzeggen?
Wij kiezen er nadrukkelijk voor een langdurige en bestendige huurrelatie aan te gaan welke minimaal twaalf (12) maanden zal duren. Daarna zal de overeenkomst voor onbepaalde tijd worden voortgezet en is deze daarmee maandelijks opzegbaar.
U kunt de huur via het online formulier of per post of e-mail opzeggen. De huur mag eindigen op elke werkdag van de maand. De opzegtermijn is één maand vanaf het indienen van de opzegging. Een opzegging met een einddatum verder dan drie maanden in de toekomst wordt niet in behandeling genomen.
-
Hoe geef ik een reparatie door?
Dit kunt u doen door contact met ons op te nemen via 0570-504 130 of door ons reparatieverzoekenformulier in te vullen.
Reparatieverzoek
-
Wat is het servicepakket en hoe kan ik mij hiervoor aanmelden?
Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor een deel van het onderhoud van uw woning. Bijvoorbeeld het ontstoppen van de afvoer of het vervangen van scharnieren in de deur. WBWD kan u veel van deze reparaties en onderhoud ook uit handen nemen. Dat is wel zo gemakkelijk! Deze service van WBWD heet het servicepakket. Kijk in het Onderhouds-ABC om welke onderhoud het gaat. Aanmelden kan door onderstaand formulier in te vullen.
Aanvraagformulier servicepakket
-
Hoe kan ik deelname aan het servicepakket stopzetten?
Als u uw deelname aan het servicepakket wil beëindigen kunt u dit kenbaar maken door ons een mail te sturen met daarin vermeld uw naam, adres en per wanneer u uw deelname aan het servicepakket wil beëindigen. Let op: een aantal reparaties zijn per de einddatum voor uw eigen rekening, zie hiervoor het onderhouds-ABC.
-
Mag ik zelf mijn woning aanpassen?
Wilt u uw woning toch liever iets anders inrichten? Wilt u bijvoorbeeld een extra stopcontact in uw woning of denkt u aan een vaatwasmachine-aansluiting? Wonen Boven Winkels Deventer denkt graag met u mee over aanpassingen aan uw woning.
Voordat u gaat aanpassen, is het belangrijk dat u altijd eerst schriftelijk toestemming vraagt. Dit kunt u doen door het formulier ”aanpassing van uw woning/bedrijfsruimte” in te vullen. Wij gaan uw aanvraag eerst toetsen aan de eisen van veiligheid en kwaliteit, de omvang en de locatie van de veranderingen (in en om de woning). Indien nodig, wordt er contact met u opgenomen en komen we bij de situatie eerst bekijken.
-
Ik heb schade veroorzaakt aan de woning, wat nu?
Vervelend dat er schade is ontstaan aan de woning. Schade dient u altijd schriftelijk per mail of brief bij ons te melden. Als u de schade zelf heeft veroorzaakt, dan kun u ons voorstellen de schade zelf te herstellen of vragen of wij het herstel op uw kosten willen uitvoeren. Heeft een derde de schade veroorzaakt, dan kunt u de kosten wellicht op hem of haar verhalen, bijvoorbeeld wanneer diegene een aansprakelijkheidsverzekering heeft.
-
Ik heb een verstopping in de woning, wie regelt dat?
Bent u lid van het servicepakket? Dan valt de ontstopping onder onze verantwoordelijkheid. U kunt hiervoor contact opnemen met Riool Reinigings Serivce (RRS). Dit kan door online een afspraak in te plannen via www.rrs.nl of door te bellen naar 026-3194600. Bent u geen lid van het servicepakket? Dan kunt u helaas geen gebruik maken van deze service en dient u zelf de afvoeren te (laten) ontstoppen. In beide gevallen is het niet toegestaan ontstoppingsmiddelen te gebruiken, dit is schadelijk voor uw gezondheid en de afvoeren.
-
Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?
Wanneer u een middenhuurwoning of vrijesectorhuurwoning huurt komt u niet in aanmerking voor huurtoeslag. Huurt u sociale huurwoning? Dan heeft u wellicht recht op huurtoeslag. Een sociale huurwoning is een huurwoning met een huurprijs onder de €879,66 per maand (prijspeil 2024). Is de huurprijs lager dan kunt u via de belastingdienst nagaan of u op basis van uw inkomen, gezinssamenstelling, eigen vermogen en de huurprijs van de woning in aanmerking komt voor huurtoeslag, meer informatie hierover vindt u op www.belastingdienst.nl.
-
Hoe kan ik mijn huur betalen?
Bij aanvang huur ontvangt u van ons een machtiging tot automatische huurbetaling. Hiermee machtigt u ons de huur maandelijks van uw rekening af te schrijven. Voor uitgebreidere informatie gaat u naar huurbetalingen.
-
Ik kan mijn huur niet betalen, wat nu?
Het niet kunnen betalen van de huur is erg vervelend en kan tot veel stress leiden. Het is van belang dat u tijdig contact met ons opneemt, om de mogelijkheden met ons te bespreken. Wonen Boven Winkels Deventer denkt graag met u mee over de mogelijkheden voor uw specifieke situatie. Lukt een (uitgestelde) betaling of betalingsregeling niet en kunt u hulp gebruiken bij uw financiën? Dan kunt u zichzelf melden bij het Budget Advies Bureau (BAD) van de Gemeente Deventer of een gesprek aangaan met Geldfit Deventer.
Hoe meld ik mij aan?
- Heeft u betalingsproblemen die u niet zelf kunt oplossen? Voor schuldhulpverlening van de Gemeente Deventer kunt u op werkdagen contact opnemen met het BAD via 0570 – 693535.
- Heeft u betalingsproblemen en wilt u praten met iemand die met u meedenkt? Voor contact met Geldfit Deventer kunt u op werkdagen contact opnemen via 0570 – 547300. U kunt ook naar het vrije spreekuur:
-
- Maandag van 14:15 uur tot 17:00 uur in de Bibliotheek Centrum Deventer.
-
- Woensdag van 9:15 uur tot 13:00 uur in de Bibliotheek Keizerslanden.
-
- Donderdag van 9:15 uur tot 13:00 uur het Verbindingscentrum “de Fontein”.
-
De automatische incasso is niet gelukt, wat nu?
U bent zelf verantwoordelijk voor het betalen van de huur, ook wanneer een automatische incasso om wat voor reden dan ook niet is gelukt. Wonen Boven Winkels Deventer kan de huur helaas niet opnieuw incasseren. Wij vragen u de volledige huursom, inclusief eventuele bijbehorende servicekosten handmatig aan ons over te maken. Het rekeningnummer van Wonen Boven Winkels Stedendriehoek Vastgoedfonds BV is NL20 INGB 0651 2508 70.
-
Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Wanneer u wilt dat wij de huur van een ander rekeningnummer afschrijven, vult u dan een nieuw machtigingsformulier in en stuur deze per mail of post toe. Dan passen wij dit voor u aan.
-
Wat is het rekeningnummer van WBWD?
Wanneer wij de huur niet hebben kunnen incasseren en u wilt daarom de huur handmatig aan ons over maken dan kunt u dit doen onder vermelding van uw naam en adres.
- Het rekeningnummer van Wonen Boven Winkels Stedendriehoek Vastgoedfonds BV is NL20 INGB 0651 2508 70
-
Wat zijn servicekosten en hoe worden servicekosten afgerekend?
Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak, tuinonderhoud en kosten voor de gemeenschappelijke ruimte. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. Het bedrag dat u betaalt is een voorschotbedrag. Aan het einde van het jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met het door u betaalde voorschot. Lees meer over servicekosten.
Servicekosten worden jaarlijks afgerekend. U ontvangt uiterlijk voor 1 juli de afrekening van de servicekosten van het voorgaande jaar. Bij het opstellen van de afrekening wordt een optelling gemaakt van de werkelijke kosten. Vervolgens worden de werkelijke kosten vergeleken met de betaalde voorschotten. Zijn de werkelijke kosten (incl. de 5% administratiekosten) hoger dan de door u betaalde voorschotten, dan moet u bij betalen. Zijn de werkelijke kosten lager, dan krijgt u binnen 4 weken geld terug.
-
Hoe gaat WBWD om met de jaarlijkse huurverhoging?
Wonen Boven Winkels Deventer heeft in al haar middenhuur- en vrijesectorhuurcontracten een huurverhogingsbeding opgenomen waarin staat bepaald dat wij de huur maximaal met inflatie + 3% mogen verhogen. Per jaar wordt een afweging gemaakt welk percentage wordt doorgevoerd in de huurverhoging van dat jaar. Daarnaast zijn er wettelijke bepalingen, dit verschilt per soort contract:
- Sociale huurwoning: de maximale huurverhoging wordt jaarlijks door de overheid bepaald.
- Middenhuurwoning: de maximale huurverhoging wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld op basis van de CAO-loonontwikkeling + 1,0 procentpunt.
- Vrijesectorhuurwoning: er geldt t/m mei 2029 een maximering voor de jaarlijkse huurverhoging. Tijdens deze periode wordt de maximale huurverhoging jaarlijks door de overheid vastgesteld op basis van de laagste van inflatie+1% óf CAO+1%.
-
Zijn huisdieren toegestaan?
Huisdieren zijn toegestaan, mits ze geen overlast veroorzaken.
-
Kan ik parkeren bij mijn huurwoning?
Er zijn geen parkeerplekken gekoppeld aan onze huurwoningen. Ook is (kosteloos) openbaar parkeren in de binnenstad niet mogelijk. Wel is het mogelijk een parkeerplek te huren in een van onze parkeergarages, huurders krijgen voorrang op de wachtlijst. Zie voor meer informatie onze parkeerplaats-informatiepagina. Daarnaast kunt u in de meeste gevallen een parkeervergunning aanvragen of een parkeervergunning aanvragen bij een andere particuliere verhuurder.
-
Wat moet ik doen wanneer ik overlast ervaar in mijn huurwoning?
Bepaal allereerst de ernst van de situatie. Ondervindt u structureel hinder van uw buren en bent u niet de enige? Volg dan het stappenplan bij overlast in uw huurwoning.
-
Wat is toegestaan in de algemene (buiten)ruimte?
Het is alleen toegestaan de algemene ruimte te gebruiken als verkeersroute. De algemene ruimte dient verder vrij te zijn van spullen, dit is van groot belang voor uw veiligheid. De algemene ruimte is een vluchtroute, waardoor de doorgang vrij van obstakels en brandbare spullen moet zijn. Vanwege de noodzaak is hierover een artikel (7.3) opgenomen in onze algemene huurvoorwaarden. Daarnaast draagt dit bij aan een leefbaarheid in het complex.
De gemeenschappelijke buitenruimte is voor algemeen gebruik. Iedere huurder mag hier gebruik van maken en eventueel een eigen zitplek creëren, wel zo gezellig! Houd er rekening mee dat u als huurder zelf verantwoordelijk bent voor het onderhouden van de gemeenschappelijke buitenruimte, hieronder valt onder andere het schoon en netjes houden van de ruimte. Daarnaast bent u er verantwoordelijk voor dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan, kies daarom bijvoorbeeld voor een alternatief van een kolen barbecue als u over een houten vlonderterras beschikt.
Wanneer Wonen Boven Winkels Deventer signaleert dat de algemene ruimte niet volgens de algemene huurvoorwaarden wordt gebruikt of de gemeenschappelijke ruimte niet wordt onderhouden zoals wij dat mogen verwachten van een goed huurder, bent u verplicht medewerking te verlenen aan ons verzoek. Wilt u iets realiseren en twijfelt u of dit is toegestaan, dan mag u ons altijd benaderen voor overleg.
-
Hoe gaat WBWD om met veiligheid in het complex?
Om de veiligheid binnen onze wooncomplexen te waarborgen lopen de medewerkers van Wonen Boven Winkels Deventer wekelijkse wijkrondes. Tijdens de wijkronde wordt onder andere gecontroleerd op de technische- en brandveiligheid van het complex. Hierbij kunt u denken aan het controleren of de algemene ruimte, welke tevens dient als vluchtroute, vrij is van spullen. Eventuele spullen kunnen belemmerend zijn tijdens het vluchten of vlam vatten waardoor de vluchtweg niet meer te gebruiken is. Daarnaast worden de brandpreventie- en blusmiddelen in en om de woningen op structurele basis gecontroleerd. Zie daarnaast onze algemene huurvoorwaarden, hierin staan meerdere bepalingen die zijn opgesteld om de veiligheid te waarborgen.
-
Hoe is de schoonmaak geregeld?
De verantwoordelijkheid voor het schoon en opgeruimd houden van de algemene ruimtes in een woon- of parkeercomplex ligt gezamenlijk bij de huurders. Wonen Boven Winkels Deventer kan, op verzoek van de huurders, een schoonmaakbedrijf inschakelen om de schoonmaak van het complex te verzorgen. De kosten hiervoor worden via een voorschot opgenomen in de maandelijkse servicekosten en jaarlijks verrekend op basis van de werkelijke uitgaven. Voor het inschakelen van een schoonmaakbedrijf is toestemming vereist van 70% van de huurders in het complex. Zonder deze meerderheid kan Wonen Boven Winkels Deventer geen schoonmaak laten uitvoeren en blijft u zelf verantwoordelijk voor de uitvoering.
-
Moet ik een ondervloer aanbrengen in mijn woning?
Ja, het is verplicht om een ondervloer aan te brengen. De richtlijn hiervoor is een ondervloer met een minimale demping van 10 decibel. Meer informatie over de verplichtingen van een huurder vindt u in de richtlijnen gebruik van uw woning.
-
Wat zijn mijn rechten en plichten als huurder?
Als huurder heeft u recht op woongenot en huurbescherming. Daarnaast heeft u diverse verplichtingen. Denk hierbij aan het betalen van de huur, het herstellen van de – door u aangerichte – schade en de plicht dat u zich als een goed huurder zult gaan gedragen. Lees meer over de rechten en plichten als huurder op onze blogpagina.
-
Hoe gaan jullie om met mijn privacy?
Uw privacy is voor ons zeer belangrijk. Daarom hebben wij voor u een privacyverklaring opgesteld waarin u alles leest over hoe wij omgaan met uw privacy.
-
Welke verzekeringen moet ik afsluiten voor mijn huurhuis?
Wanneer u een woning gaat huren via Wonen Boven Winkels Deventer, dan is het verstandig om een aantal belangrijke verzekeringen af te sluiten voor uw huurhuis. Lees meer over welke verzekeringen u moet afsluiten voor uw huurhuis.
- Wat zijn de algemene huurvoorwaarden?