Opleveren huurwoning
Alles over het opleveren van een huurwoning + handige tips
Heeft u een nieuwe woning gevonden? Dan is het tijd voor de opzegging en bijbehorende oplevering van uw huidige huurwoning. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Hoe moet u de woning opleveren? Wat zijn uw rechten en plichten? Voor veel mensen kan de oplevering van de huurwoning voor stress en onzekerheid zorgen. U wilt geen conflict met de verhuurder. Hieronder leest u alles wat u moet weten, inclusief veelgestelde vragen en handige tips. Zo verloopt de oplevering soepel en zonder problemen.
Hoe verloopt de oplevering van een huurwoning?
De oplevering van uw huurwoning is op te delen in drie onderdelen: de voorinspectie, de herstelwerkzaamheden en de eindinspectie. We lopen alle onderdelen bij langs. In eerste instantie is het belangrijk om na te gaan of er een opnamestaat is gemaakt.
Wel een opnamestaat
In een opnamestaat wordt vastgelegd wat de staat van de huurwoning was, op het moment dat u de sleutels kreeg. Dat geeft zowel voor u als voor de verhuurder een duidelijk beeld van de oorspronkelijke staat. Een goede opnamestaat is voorzien van foto’s, waarop duidelijk te zien is wat de staat was van bijvoorbeeld de wanden of de keuken. Alleen een omschrijving van de staat is niet genoeg. Want wat houdt een ‘redelijke staat’ of een ‘goede staat’ in? Dat is onduidelijk.
De opnamestaat is het uitgangspunt voor de oplevering van de huurwoning. U moet de woning opleveren zoals omschreven in de opnamestaat.
Geen opnamestaat
Is er geen opnamestaat opgesteld? Dan moet u alsnog de huurwoning opleveren in de oorspronkelijke staat. Dit kan tot een geschil met de verhuurder leiden. Bijvoorbeeld over de kleur van de muren.
Voorbeeld:
Bij het ontvangen van de sleutels, waren de muren al in een kleurtje geverfd. Maar nu eist de verhuurder dat de muren spierwit opgeleverd worden. Wat nu? Er is geen opnamestaat om op terug te vallen. Het is nu aan de verhuurder om aan te tonen dat de muren wit waren, op het moment dat u de sleutels kreeg. Kan de verhuurder dit niet aantonen? Dan hoeft u de muren niet te witten.
Voorinspectie huurwoning
Wanneer u de huur opzegt, wordt er een afspraak gemaakt voor de voorinspectie. De inspecteur loopt samen met u door de woning en stelt een rapport op. In dit rapport staat wat u allemaal nog moet doen, om de woning juist op te leveren. Enkele voorbeelden: de muren witten, gaten in de muren dichten en aangebrachte gordijnrails demonteren.
Maar ook achterstallig onderhoud wordt in het rapport opgenomen. Kleine onderhoudswerkzaamheden vallen onder de verantwoordelijkheid van u als huurder. Denk hierbij aan het degelijk vastzetten van de trapleuningen en het bijvullen van de cv-installatie.
Uitzonderingen
Voor de oplevering van uw woning gelden een aantal uitzonderingen. Deze zaken hoeven niet teruggebracht te worden in de oorspronkelijke staat.
Verbouwing
Heeft u verbouwwerkzaamheden uitgevoerd? Bijvoorbeeld een slaapkamer omgebouwd tot twee slaapkamers? Voor dergelijke wijzigingen hebt u altijd schriftelijke toestemming nodig van de verhuurder. Kreeg u die toestemming? Dan hoeft u deze wijziging niet terug te draaien, tenzij dat een voorwaarde was van de verhuurder. Leg dit daarom altijd goed vast.
Overgenomen
Een andere uitzondering geldt voor zaken die overgenomen worden door de nieuwe huurder. Bijvoorbeeld de gordijnrails, of de laminaatvloer die u zelf heeft gelegd. Neemt de nieuwe huurder deze zaken over, dan hoeft u ze niet te verwijderen. De nieuwe huurder moet ze wél verwijderen wanneer deze in de toekomst de huur opzegt. Deze overnames dienen altijd vastgelegd te worden op een overnameformulier.
Normale slijtage
Bepaalde zaken slijten door het gebruik ervan. Na (bijvoorbeeld) tien jaar, is het logisch dat de vloer slijtageplekken vertoont. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de keuken en de badkamer. U hoeft deze onderdelen dus ook niet terug te brengen in nieuwstaat.
Aan het eind van de inspectie tekenen u en de inspecteur het rapport. U weet nu precies wat u moet doen voor de oplevering van de huurwoning.
Herstelwerkzaamheden
Het is nu tijd voor de herstelwerkzaamheden. U heeft de tijd om alle punten uit het rapport op te lossen. Zorg dat de herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd voordat de eindinspectie plaatsvindt.
Waaruit bestaan de herstelwerkzaamheden?
Hieronder vindt u een overzicht van mogelijke herstelwerkzaamheden:
- Muren en plafonds opleveren in de oorspronkelijke kleur
- Spijkers en schroeven uit de muren verwijderen
- Gaten in de muren dichten en schilderen
- De vloer verwijderen, inclusief eventuele lijmresten
- Zonwering verwijderen
- De hele woning schoonmaken (dus ook balkon, schuur, garage en kelder)
- De tuin schoonmaken en het aantal vierkante meters tuin/terras moeten ongewijzigd zijn
- Volledige woning leegruimen
- Sleutels inleveren bij de verhuurder
- Zorgen dat schakelaars en stopcontacten vastzitten, onbeschadigd zijn en in de oorspronkelijke kleur zijn
- De deurbel moet werken en op de oorspronkelijke plek zitten
- Hang- en sluitwerk moet werken
- Beschadigingen moeten hersteld zijn
- Stickers en lijmresten moeten verwijderd zijn
- Afvalcontainers zijn leeg en schoon
Eindinspectie
Vervolgens is het tijd voor de eindinspectie. De inspecteur controleert of alle punten uit de voorinspectie opgelost zijn. Belangrijk: tijdens de eindinspectie moet de woning helemaal leeg en schoon zijn. Het kan voorkomen dat de inspecteur nieuwe gebreken tegenkomt tijdens de eindinspectie. Bijvoorbeeld omdat deze gebreken tijdens de voorinspectie niet zichtbaar waren, omdat uw meubels in de weg stonden.
U moet deze gebreken dan alsnog op korte termijn verhelpen. Is dit niet meer mogelijk of geeft u hier simpelweg geen gehoor aan? Dan is de kans groot dat de herstelkosten bij u in rekening worden gebracht. Aan het eind van de oplevering tekent u het rapport en levert u de sleutels in. Alle sleutels van binnendeuren moeten in de meeste gevallen in het slot zitten.
De oplevering van uw oude huurwoning is afgerond. U kunt nu genieten van uw nieuwe woning.
Veelgestelde vragen omtrent oplevering huurwoning
Grote kans dat u toch nog met vragen zit over de oplevering. Hieronder vindt u de vragen die wij het vaakst ontvangen van onze huurders.
Hoe schoon moet ik mijn huurwoning opleveren?
Wanneer is iets schoon? Dat is een relatief begrip. Bij een huurwoning geldt over het algemeen het volgende:
- Vloeren zijn bezemschoon en vrij van vlekken
- Kranen in de keuken en badkamer zijn vrij van kalk
- De kookplaat en het aanrecht zijn vrij van vetvlekken
- De gehele woning is vrij van vlekken en stof
- De schuur, garage, balkon en kelder moeten bezemschoon zijn
Hoe moet ik de tuin opleveren?
Indien u een tuin heeft, dan moet deze moet netjes en schoon opgeleverd worden. Heeft u zelf planten geplaatst en neemt u deze weer mee? Dan moet het achtergebleven gat in de grond opgevuld worden. Verder moeten de tegels netjes liggen. Verzakkingen moeten dus verholpen worden. Heeft u zelf een extra border gemaakt, of juist het terras groter gemaakt? Dan moet u dit vaak herstellen naar de oorspronkelijke staat.
Wie betaalt eventuele herstelkosten?
Herstelkosten komen voor de rekening van de huurder. Wanneer de verhuurder kosten maakt om iets te herstellen, worden deze bij u in rekening gebracht. Hiervoor geldt wel een duidelijke regel. De in rekening gebrachte kosten moeten in verhouding staan tot de schade.
Wat is behangklaar opleveren?
Behangklaar betekent dat de muren goed genoeg zijn om het behang direct aan te brengen, zonder dat men de muur nog moet gladstrijken of schuren. In de meeste gevallen betekent dit, dat de muur oneffenheden mag bevatten die slechts enkele millimeters dik zijn.
Hoe werkt het bij een oplevering na overlijden?
In de meeste gevallen zijn de erfgenamen van de overledene verantwoordelijk voor de oplevering van de huurwoning. Er gelden dan dezelfde regels zoals hierboven beschreven. Wanneer de erfgenamen de erfenis verwerpen, wordt het een ander verhaal. De erfgenamen zijn dan niet verantwoordelijk voor de oplevering. De verhuurder moet hier dan zelf voor zorgen.
Mag ik aangebrachte verbeteringen meenemen?
Ja, dat mag. U heeft een wegbreekrecht. Verbeteringen kan u daardoor meenemen naar uw nieuwe woning. Maar let op: beschadigingen die ontstaan bij het weghalen, moeten door u hersteld worden.
Andere vraag? Neem contact op
U weet nu wat er allemaal komt kijken bij de oplevering van uw oude woning. Heeft u toch nog vragen? Geen probleem. Neem gerust contact op met Wonen Boven Winkels Deventer voor advies via 0570 – 504 130 of mail naar info@wbwd.nl.